Iskolakert beszámoló


 

Az „Országos Iskolakert-fejlesztési program 2019”
Iskolakert fejlesztése” HALADÓ” kategóriában eddig végzett tevékenységünkről a 2019/2020-as tanévben

 

Előzmények:
     Az Agrárminisztérium által kiírt „Országos Iskolakert-fejlesztési program 2019” Iskolakert fejlesztése ”HALADÓ” kategóriában sikeresen pályáztunk. A pályázat beadásával célunk, hogy tovább folytassuk az iskolakertünkben a tapasztalat és élmény alapú oktatást, megtanítsuk diákjainkat a szűkebb természeti környezetük hasznosítására úgy, hogy az természet- és környezetbarát legyen. Felkeltsük érdeklődésüket a többségüknek rendelkezésére álló családi ház kertjének megművelésére, haszonnövények és dísznövények telepítésére, gondozására, környezetük szebbé, ápoltabbá tételére. Megmutassuk nekik a vegyszermentes növénytermesztés lehetőségeit, s ezen tevékenységekben lelhető örömforrásokat. Felhívjuk figyelmüket az egészséges életmód, egészséges táplálkozás fontosságára, a magunk által megtermelt zöldségek, gyümölcsök értékére, a kétkezi munka becsületére. A pályázattal elnyert eszközökkel (pl. meteorológiai állomás, állványos nagyító, külső hőmérő stb.,) a tantárgyi integrációt is tudjuk fejleszteni az alsó és felső évfolyamokon egyaránt.


     A pályázaton nyert eszközöket 2019. május 17-én kaptuk meg.

 

     A 2019/20-as tanév elején az alsós és felsős tanulócsoportoknak is megmutattuk a pályázaton nyert eszközöket, megbeszéltük, hogy mi mire való, hogyan kell azokat rendeltetésszerűen és balesetmentesen használni, szakszerűen tárolni. Az esővíz gyűjtő edényeket kihelyeztük, s az őszi öntözést az ezekben összegyűjtött csapadékvízből oldottuk meg.


     Az első félévben fő feladatunk volt a balkonládákba kiültetett muskátlik (többféle) ápolása, gondozása, öntözése, amit rendszeresen elvégeztünk a technika órákon. Az iskolakertet, a virágoskertet és a belső udvarunkban kialakított virágágyásokat is folyamatosan kapáltuk, gyomtalanítottuk, öntöztük, az elnyílott virágokat, sárgult leveleket eltávolítottuk. Balkonládáink a fagyokig szépítették iskolánk ablakait, ontották virágjaikat. Gyógynövénykertünket is folyamatosan gondoztuk, megbeszélve, hogy az ott nevelt gyógynövényeknek mi a felhasználási területe, hatása, helyes tárolása stb. A tanulók szívesen tevékenykedtek az iskolakertben, s büszkék voltak arra, hogy saját kezük munkájának eredményeként szép környezetben tölthetik a tanórai szünetet és a délutáni szabad idejüket. A főbejárat melletti két virágágyásban virító törpe muskátlikat mindenki megcsodálta.


     November végétől a balkonládákban lévő muskátlikat visszavágtuk, és bemutattuk a tanulóknak, hogyan lehet – akár otthon is – dugványról szaporítani ezt a dísznövényt. Többen otthon – szülői segítséggel – ki is próbálták. A főbejáratnál lévő törpemuskátlit tövestől húztuk ki, amit én – kertész férjemmel –itthon szaporítottunk. Az iskolai kazánházban – több-kevesebb sikerrel – átteleltettük a virágokat. A veteményest gyomtalanítottuk, a gumiabroncsokban lévő néhány tő földiepret leszaporítottuk, gyógy- és fűszernövényeinket visszavágtuk, a felhasználható részeket „betakarítottuk”, aminek egy részét felhasználtuk a technika órai főzéseinkhez, másik részét az érdeklődő gyerekek hazavihették. Az eltávolított növényi részeket, összegyűjtött falevelet, vékony ágakat stb. az iskolakertünk sarkában lévő komposztládában komposztáljuk későbbi felhasználás céljából.


     Az enyhe télnek köszönhetően a belső udvarunkban korán kinyíltak a hóvirágok, amiben a folyosón haladva sokat gyönyörködtünk!


     Március elején a felsős fiúk végezték a talajelőkészítő munkát, felásták az iskolakertet. Ezt a tanévet úgy terveztük – az iskola vezetésével egyeztetve - , hogy „virágos” iskolakert leszünk. Elképzeléseink szerint a férjemmel a kertészetünkben magról vetett, megnevelt egynyári virágpalántákkal (oroszlánszáj, büdöske, dália, kakastaréj) díszítjük iskolánkat, de az ismert vírushelyzet és a meghozott szigorú intézkedések (digitális távoktatás, karantén) ezeket a terveinket keresztülhúzták. Megvalósítani csupán annyit tudtunk, hogy a felfrissített, kipótolt, muskátlival beültetett balkonládákat kihelyeztük az ablakpárkányokra, a főbejáratnál lévő két virágágyásba narancssárga árvácskákat ültettünk. Gondozásukra a takarítónőket kértem meg. Az itthon megnevelt egynyári virágpalántákkal a kollégák és az iskolai dolgozók díszíthették kertjüket, udvarukat, balkonjukat! Mentettük a menthetőt!


    Ez a tanév digitális távoktatás keretében fejeződik be, ezért az idénre tervezett munkáinkat, elképzeléseinket szeptembertől kívánjuk megvalósítani, reméljük, sokkal nagyobb sikerrel, mint az idén! Eszközeinket gondosan elzárva tároljuk, hogy minél tovább legyenek segítségünkre!

 

Békés, 2020. június 09.

Paulcsikné Budás Gabriella

iskolakert vezető

 

Galéria